3D tisk a modely lodí

04.03.2018 | Autor článku: Syrovátko Jiří

Přečteno 196x

Od mého posledního příspěvku na tohle téma už uteklo dost času a jelikož se momentálně dost nudím v 37000 stopách cestou na druhý konec světa, přišla ta správná chvíle zase něco napsat. Někteří na podzimní schůzi měli možnost vidět pár prvních výtisků.

Ale ještě trošku zpět. 3D tisk sleduju už delší dobu a posledních pár let si nechával tisknout sem tam nějaké drobné díly u Shapeways. Vše to bylo technikou SLA, tedy vytvrzování pryskyřice pomocí světla. Technika umožňující velice detailní tisk, limitovaná ale malými rozměry, nemluvě o ceně u Shapeways. Pryskyřice je taky křehká a poddajná, prostě i tak to není na větší nebo funkční díly. Když jsem loni na jaře viděl živě Průšu MK2, a jak detailně umí tisknout, s ohledem na technologii, samozřejmě, tak bylo rozhodnuto. Po objednání mě ale čekalo téměř 3-měsíční čekání, prostě velký zájem, trvající dodnes. To jsem z větší části strávil kreslením modelu lodě. A začal hned třemi různými.

První je nicméně na řadě menší pracovní loď Damen FCS 2610 v měřítku 1:25 s délkou necelých 26m. Pomohly mi i exportované vektorové výkresy, podle nich se 3D model kreslí přece jen rychleji. Tento typ se používá na obsluhu příbřežních instalací (near offshore), typicky větrné farmy nebo i různé vrtné plošiny. Bylo jich dosud postaveno asi přes 30. Jsou 2 hlavní podtypy, novější se liší zvětšenou nástavbou, ale jednotlivé lodě se liší i jinými detaily. To co kreslím je konkrétně Aquata nebo Arista belgické společnosti udržující větrné farmy na pobřeží. Až bude tahle loď hotová, bude možné ji překreslit i na jinou verzi.

Když tedy tiskárna dorazila, mohl jsem už začít s prvními pokusy. V první řadě musím podotknout, že se mi nelíbí výtisky typu, vše z jednoho kusu najednou. Ono to totiž ani s touto technologií dost dobře nejde. Prakticky vše se musí tisknout na nějakém podkladu. Vše co je ve „vzduchu“, tedy vyžaduje dodatečné podpůrné struktury, a takové plochy jsou použitelné až po velmi hrubém obrušování, třeba i 0.5 až 1mm. Tomu se tedy chci vyhnout, a přizpůsobuji tak maximálně 3D model a jednotlivé díly technice tisku. U toho je také nutné hrát si s tolerancemi, menší jsou u dílů, které se k sobě lepí, a trošku větší, kde jsou spoje pohyblivé. Zabírá to enormní množství času, asi 5x tolik, než jen nakreslení “slupky“ 3D modelu.

Po počátečním hraní, jsem tedy začátkem podzimu začal s kreslením dílů pro FCS 2610. Po vytisknutí těch prvních mě úplně pohltilo nadšení, jakmile jsem zjistil, že vše do sebe naprosto perfektně zapadá. Pomyslel jsem si něco o naprosté revoluci v konstrukci a stavbě modelů. FCS 2610 má navíc trup typu katamarán, a obšívka je poskládaná jen z jednosměrně ohýbaných plátů. Což je naprosto ideální pro tisk, vnější strana plátu se tiskne na podložku a je tak naprosto hladká. Stejně tak paluba, stěny nástavby a další rozměrnější díly. Z druhé strany je pak možné dokreslit různé drážky, úchyty a zámečky, aby vše do sebe zacvaklo.

Po nějakých 4 měsících kreslení a tisku už je nakreslený takřka celý trup, a už se také čile kompletuje. Je až překvapivé, jak snadno to vše do sebe zapadá. Ačkoliv je délka trupu 1m., a každý z 5 plátů je rozsekaný ještě na čtvrtiny, kvůli nepřesnostem při lepení vznikají sotva půl milimetrové mezírky mezi díly, ale to jen výjimečně. Do trupu bylo také nutné zakreslit i další drobnosti, jako bow thrustery, kormidla, stabilizátory, uložení hřídelů a šrouby. Ty byly lahůdkou, vymýšlel jsem na několikrát ruční podpěry, s těmi generovanými to bylo trošku tragédie… I tak ale ta spodní strana pětilistých šroubů potřebovala hodně přebrousit a trošku i zakytovat. Odpovídají ale tvarem i rozměry přesně originálu. Vytištěné jsou i díly přesně do trupu pro uchycení dvojice motorů MIG 650 boat. Rozkreslil jsem i detailně bow thrustery. Jelikož je trup typu Axe bow, vpředu už není takřka žádné místo. Vejde se tam jen malá lopatka z boku trubice a falešný šroub, ten se jen volně otáčí. Celé je to vytištěné z několika dílů, slepené a bezvadně to funguje. Když už jsem byl u toho, udělal jsem si před Vánoci trošku pauzu a nakreslil opravdový funkční bow thruster pro model od Graupnera, DGzRS Bernhard Gruben 1:20. Podle fotek, přesně odpovídající i s vytisknutými ozubenými koly, ty se musela vejít do prostoru o 10mm. Po pravdě jsem si myslel, že tisknutý ABS tohle po pár minutách nemůže přežít (šroub má 32mm) a budu muset aspoň ty ozubence někde nechat vyrobit kovové, ale, po pár zkouškách a hodině testovacího provozu v zátěži ve vodě, to pořád fungovalo! Ze zvědavosti jsem ho následně rozbil, abych se podíval na stav těch ozubených kol, a vůbec nic jim nebylo :-). Nakonec jsem ten další s klidem vlepil do trupu, viz. video. Občas i nějaký kus prodám.

Co se týče FCS 2610, jsem velmi zhruba v půlce kreslení, a samotná stavba následuje velmi rychle. Mezitím mi v únoru dorazila i druhá Průša, ale už MK3, s vylepšenou konstrukcí (ta už je opravdu tichá), tiskovou hlavou a hlavně odnímatelnou magnetickou podložkou – už není nutné rvát vytištěný objekt z podložky, ale podložka se jednoduše odloupne od objektu, a nehrozí tak ani její poškození :-). S luxusem dvou tiskáren si teď můžu dovolit tisknout další loď už určenou k prodeji. A kdy bude tahle hotová? Cíl je ambiciózně nastaven na polovinu roku, pokud mi to nepřekazí nějaké další nečekané pracovní „výlety“ po světě :-) . Trošku to mohou ještě zkomplikovat moje ambice, dělat vše do posledního detailu a nejraději funkční, a dráždí mě takhle teleskopický hydraulický jeřábek Heila na palubě… No a pak ještě nějaké drobnosti, jako cargo (různé kontejnerky nebo i celý bateriový generátor! - v otevřeném kontejneru).

Celou stavbu je podrobně možné sledovat na fóru RCMania: http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=32&t=82286&p=1400393#p1400393
A všechny fotky ze stavby pak zde: https://www.zonerama.com/jsyrovat/Album/3860182

Jiří Syrovátko




Galerie:




Vložil: Syrovátko Jiří




Vložil: Syrovátko Jiří




Vložil: Syrovátko Jiří

Motorové testy




Vložil: Syrovátko Jiří

Detaily na přídi, přístup do motorové šachty bow thrusteru a bort uprostřed




Vložil: Syrovátko Jiří

Copyright © 2010 - 2016 Petr Matějka | Administrace | Počet návštěv: 98335