Námořní muzeum v Benátkách

01.01.2020 | Autor článku: Majer Karel

Přečteno 48x

Benátky jsme navštívili v říjnu 2018 za nádherného, téměř letního počasí. Článek o muzeu byl publikován v RC revue 4/2019. Myslím, že neztratil nic ze své aktuálnosti, tak ho uvádím na těchto stránkách s větším počtem fotografií, než bylo možné v RC revue publikovat. A nyní ji ž původní text. Najít námořní muzeum v Benátkách není nijak složité. Každý návštěvník Benátek dříve či později dojde nebo dopluje na náměstí sv. Marka. Tam jsou největší benátské skvosty – bazilika sv. Marka a Dóžecí palác. Rozhodně není ztráta času vystát frontu, zejména do baziliky, a navštívit je. I pohled ze zvonice, která stojí naproti obou památek, na Benátky je úchvatný. Z náměstí je to k muzeu asi 20 minut chůze stále po širokém nábřeží až k muzeu. To je snadno rozpoznatelné, jednak má na průčelí název, ale snad více podle dvou obrovských kotev vpravo od vchodu. Ta levá je z bitevní lodi Tegetthoff a pravá z lodi Viribus Unitis. Ve vstupní hale je přímo před pokladnou umístěno „maiale“, tedy italské řiditelné torpédo z 2. sv. války. Těmito torpédy Italové potopili v Alexandrii britské bitevní lodě HMS Queen Elizabeth a HMS Valiant. Muzeum má dva objekty, tuto budovu na nábřeží a část Arsenálu. Vstupenka do obou objektů stála 7,5 €. Benátky byly ve své době mocnou námořní republikou, která ovládala velkou část Středomoří. Nejrozšířenější typem lodí byly galéry, které byly stavěny v Arsenalu. Benátské válečné galéry se také v roce 1571 významnou měrou podílely na porážce osmanského loďstva v bitvě u Lepanta, kde se spojily křesťanské síly, aby zabránily osmanské říši v ovládnutí Středomoří. Výjev z této bitvy je na obrovském obrazu umístěném v Dóžecím paláci. Těmto lodím je věnována část expozice, samozřejmě to jsou modely, ale jsou tu i skutečné galéry, ale nikoliv válečné. Jedna je téměř dlouhá jako výstavní sál. Další část expozice je věnována námořním uniformám, to jsou také skutečné exponáty. Pro modeláře je ale asi nejzajímavější expozice modelů italského námořnictva, jsou zde modely torpédoborců a křižníků zejména z druhé světové války včetně některých bitevních lodí. Poválečné období dokumentují modely minolovek a především elegantní fregaty. Modelů je hodně, jejich kvalita je různá a na některých je vidět, že to jsou letité exponáty. Některé jsou poměrně schematické. Jiné by zase na modelářských soutěžích uspěly. Jeden model minolovky je skutečně „céčkově“ zpracován. Přiložená medaile dokládá, že se jedná opravdu o soutěžní model v modelářském pojetí. Modelů osobních lodí není tolik jako válečných, ani nejsou tak detailní jako ty válečné, za to mají však impozantní rozměry. Největší jsem odhadoval na 5 – 6 metrů délky. V posledním patře je část expozice věnovaná Švédsku. Je zde model Vasy a model znázorňující její vyzvednutí z mořského dna. Italské námořnictvo tu zastupují torpédové čluny z 2. sv. války. Taky tu jsou k vidění hlubinné miny, torpédo a různá zařízení. Rakousko – Uhersko, jehož součástí Benátky po léta byly, připomíná model křižníku Novara a část zádi z obrněnce Wien. Druhá část expozice muzea je vzdálená asi 100 m v areálu Arsenalu. Dojde se tam pohodlně podél jednoho z mnoha kanálů. Vodítkem jsou věže, střežící vstup do Arsenalu. V části tohoto historického objektu, kde kdysi dokázali stavět galéru denně, je expozice muzea, část slouží jako výstavní a kulturní prostory a část snad ještě slouží původnímu účelu. V muzejní části jsou jen skutečné lodě, také zbraně, např. protiletadlový kanon oerlikon. Krčí se u zdi s hlavní ve svislé poloze. Dominantním exponátem je 28 metrů dlouhý rychlý člun. Trup je téměř totožný s německým S Bootem. Má i stejné uspořádání vrtulí a kormidel, ale nástavba a výzbroj je již poválečná, na přídi je 40 mm kanon bofors. Člun je vybaven příhradovým stěžněm a radarem. Samotný radar je mimo stěžen, protože výška stropu je nízká. Přestože se jedná jen o rychlý člun, tedy nejmenší válečnou loď, trup je mohutný, aby bylo možné shlédnout palubu a její zařízení, je nutné vystoupit na ochoz, který je v úrovni paluby. Obšívka trupu člunu je v místě uložení motorů odstraněna, aby bylo vidět do podpalubí. Takto upraven je i malý parní člun. Lodí je tu samozřejmě více, jsou tu i různá zařízení. Další impozantní exponát je galéra zdobená zlacenými sochami, která zřejmě sloužila k slavnostním účelům. Taky je k vidění část trupu parní jachty s parním strojem, vše je z oceli, nýtované. A protože je muzeum v Benátkách, tak jsou tu samozřejmě i gondoly. Ty jsou ale mnohem hezčí na benátských kanálech. I když Benátky nabízejí k shlédnutí hodně úžasných památek a neopakovatelnou atmosféru města na laguně, vyplatí se námořní muzeum navštívit.




Galerie:




Vložil: Majer Karel

Copyright © 2010 - 2016 Petr Matějka | Administrace | Počet návštěv: 117648