Velké lodě z Anglie

17.12.2011 | Autor článku: Majer Karel

Přečteno 1689x

Článek byl napsán bezprostředně po návratu z výletu do Anglie, ale na jeho zveřejnění nějak nedošlo. Třeba i nyní, po půl roce, bude zajímavý.

Poslední květnový víkend, kdy byl v Plzni zahájen seriál NS 2011, jsme byli na krátkém výletu v Anglii. Součástí výletu byla návštěva přístavu Portsmouth. Z části přístavu je muzeum. Již při příjezdu do přístavu byly vidět typické nástavby britské letadlové lodi. Vystoupili jsme na autobusovém nádraží, které je hned vedle přístavu. Kromě nepřehlédnutelné Spinnaker Tower okamžitě upoutala naši pozornost HMS Warrior. Ocelová parní válečná loď, ještě s plným oplachtěním, v krásné viktoriánské livreji, černý trup, žluté nástavby a komíny.

První, co jsme absolvovali byla projížďka lodí po přístavu, trvala téměř hodinu. První lodě, které jsme míjeli, byly nejnovější lodě Royal Navy HMS Diamod (D34), Daring (D32), Dantless (D33), dlouhé 152 m, označované jako Type 45. Pak další HMS Westminster (F237), HMS Glouster (D96) a HMS Manchester. Kromě britských válečných lodí kotvila v přístavu loď U.S. Navy a loď španělského námořnictva Almirante Juan de Borbon. Na opačné straně přístavu pak neuvěřitelné množství plachetnic a majáková loď a u dalšího mola nádherný dánský trojstěžník. Kromě těchto lodí zde kotvily malé, dnes renovované čluny, pamatující 2. sv. válku.

Letadlová loď byla HMS Ark Royal. Potkal ji smutný konec, touto dobou byla kvůli finanční krizi již předčasně vyřazena ze služby. Jedna její sestra již skončila v tureckém šrotu. Ark Royal by měl potkat trochu lepší osud, možná, že bude vydražena a skončí jako heliport, kasino nebo něco podobného, snad ve šrotu neskončí. Škoda, že nerozšíří expozici muzea.

Po projížďce jsme spěchali na prohlídku HMS Victory. Byla spuštěna na vodu v roce 1759. Loď je stále ve stavu Royal Navy. Je umístěna v suchém doku. Pohled na ni byl úžasný, ale teprve při pohledu do doku na část pod čarou ponoru vynikla mohutnost této plachetnice. Prošli jsme celé podpalubí, všechny dělové paluby, sklad střelného prachu, až na dno, kde jsou zčásti obnažena žebra. V nemocnici působily dost hrůzně chirurgické nástroje. K vidění jsou i záchody, na přídi. Při vstupu na loď jsme dost udiveně odpovídali na otázku odkud jsme, či jakým jazykem mluvíme. Vzápětí jsme obdrželi v češtině psaného průvodce po lodi. Je celkem notoricky známo, že na Victory padl admirál Nelson, bylo to 21. října 1805. Jeho přáním bylo, aby byl pohřben v Anglii. Problém byl jak zachovat jeho ostatky, protože Victory byla ještě opravována v Gibraltaru a pohřeb byl až 9. ledna 1806. Nelsonovo tělo bylo uložena do velkého sudu, který byl naplněn brandy, po naředění vínem vše působilo jako dokonalý konzervant. Victory je rozhodně lepší vidět než popisovat. Jako muzeum je od roku 1928.

Hned vedle Victory je v dalším suchém doku umístěn monitor M33 z 1. sv. války, má černošedou kamufláž. Na monitor se však nesmí.

Poslední lodí, kterou jsme navštívili a doslova prolezli, byl již zmíněný HMS Warrior, přibližně o 100 let mladší než Victory. Je to loď poháněná lodním šroubem, ale ještě s plným oplachtěním. Loď byla rekonstruována nákladem více než 8 mil. liber. Při její rekonstrukci významně posloužil deník 14letého kadeta, který si detailně rozkreslil jednotlivé paluby. Při plavbě pod plachtami byl lodní šroub vytažen do zvláštní šachty, aby byl snížen odpor. I zde jsme dostali česky psaného průvodce. Loď má 10 kotlů, 2 komíny, parní stroj se pomalu pohybuje.

Poslední den jsem strávili v Londýně. Veterána z 2. sv. války a války v Koreji, křižník HMS Belfast, pro nedostatek času nebyla šance navštívit. Tak alespoň fotky z nábřeží a z lodi na Temži. Belfast se kromě jiných účastnil i akce u Severního mysu o vánocích 1943, při níž byl potopen německý bitevní křižník Scharnhorst. Nyní je Belfast jako součást Imperial War Museum zakotven v blízkosti Tower Bridge. Jeho vzhled je z 60. let minulého století, má kamufláž typickou pro Royal Navy, jakoby vyvedenou humbrolkami.

Další zajímavostí Londýna jsou doky sv. Kateřiny. Jsou na levém břehu Temže hned vedle Tower Bridge. Je to nádherné zákoutí Londýna, kde původní sklady jsou přestavěny na luxusní byty a ve 3 propojených bazénech kotví jachty různých velikostí, typů a stáří. Nedaleko od mostu je propojení do Temže.

Poslední lodní zajímavost, kterou jsme z lodi na Temži opravdu jen zahledli, byla replika galeony Golden Hind Francise Drakea. Stojí na pravém břehu Temže nedaleko London Bridge.




Galerie:




Vložil: Majer Karel


Komentář členů klubu:

21.12.2011

Úplně jsi mne nalákal na výlet do Londýna. Bude to chtít vidět.

Matějka Petr

Copyright © 2010 - 2016 Petr Matějka | Administrace | Počet návštěv: 102357