6.5.2012 Pára v Lucernu

10.05.2012 | Autor článku: Syrovátko Jiří

Přečteno 972x

Trávím už pár týdnů na pracovní cestě v Bernu a tak jeden nedělní deštivý den jsem chtěl strávit pro změnu v Lucernu a hlavně okolí kratším během. Což znamenalo transport místní lodí někam trošku dál od města, po jezeře, nad kterým se vznášela pára z deště a výše různě husté a různě zbarvené mraky, podle svého obsahu. Loď co zrovna odplouvala byl takový "starý krám", z boku kolesa, ale na výběr nic jiného nebylo :-) Onen "starý krám" toho měl za sebou trochu dost, byl to parník UNTERWALDEN, postavený v r. 1901. Uvnitř mě čekalo docela zajímavé překvapení, on totiž stále fungoval na páru a navíc byl uvnitř v palubě výřez dolů na parní stroj, pohánějící ona kolesa. Ten byl středem zájmu technicky orientovaných turistů, místní lidé lodě využívají denně k vlastní přepravě, pro ně jsou to dopravní prostředky.

Nutno říct, že loď ač stará, byla bezvadně udržovaná a v absolutní čistotě, žádná špína, a to ani dole v podpalubí u strojů - vše nablýskané a vyleštěné. Stroje dole obsluhovali dva strojníci - takový přistávací manévr bylo také zajímavé sledovat, kapitán udílel příkazy pomocí zvonků. Strojník měl dole laptop, asi s časy zastávek a podle toho se vždy přichystal k ovládaní, kde končily i zvukovody z můstku. Při přibližování k doku kapitán poprvé zazvonil, strojník dal stroje na volnoběh, druhé zazvonění, zablokování strojů (brždění lopatkami koles), těsně před dokováním, tak 20 metrů, třetí zazvonění, strojník dal zpětný chod, musel se u toho dost činit a bedlivě naslouchat, aby zazvonění v tom rámusu nepřeslechl. Čtvrté zazvonění, stroje stop, loď je právě vyvazována. Odplutí už bylo mnohem jednodušší, odvázání, zazvonění, a stroje plnou vpřed.

Samozřejmě jsem tohle celé i filmoval, takže se můžete také podívat.

Zdravím z Bernu,
Jirka

http://de.wikipedia.org/wiki/Unterwalden_(Schiff)




Galerie:

Video:



Vložil: Syrovátko Jiří

Copyright © 2010 - 2016 Petr Matějka | Administrace | Počet návštěv: 102278