Kristýna 2012 – V. Evropský pohár Naviga

25.05.2012 | Autor článku: Matějka Petr

Přečteno 1606x

Již tradičně se na začátku soutěžního roku koná tato soutěž modelů maket skutečných plachetnic na vodní ploše Kristýna nedaleko Hrádku nad Nisou. Soutěž je vypsána jako mezinárodní v oficiálním kalendáři Naviga, proto není nouze o zahraniční soutěžící (letos Slovenské a Ruské). Letošní pozdní termín sliboval skoro letní počasí, což se od pátku do neděle povedlo.

Loni jsem plánoval dokončit pro letošní sezonu maketu do kategorie NSS-B, ale poté co se mi v lednu podařilo sehnat nákres od výrobce předlohy Alfy a další fotografie, pustil jsem se do její přestavby. Alfa Romeo prošla totální rekonstrukcí, z loňského provedení snad zůstala pouze původní skořepina trupu, kormidlo a kýl. Nové je úplně vše – kompletní paluba, stěžeň, plachty, čelen, kajuta, kladky aj. drobnosti. Dokonce jsem si nechal veškeré hliníkové díly (kladky, drobnosti stěžně, ráhen) eloxovat pro věrnější podobu s originálem. Navrch dostal model nový bílý kabát a sadu polepů, které jsem si nakreslil v grafickém editoru. Jelikož se mi tyto moderní závodní jachty líbí, tak jsem byl s konečným provedením modelu velice spokojený. V myšlenkách jsem si přál získat více bodů ze statického hodnocení, než loni (65b). Přece jsem doplnil podklady a model dodělal do hodně blízké podoby originálu.

Na Kristýnu jsem vyrazil v brzkých pátečních hodinách, na místo jsem dorazil kolem osmé hodiny, abych stihl registraci. Většina soutěžících přijela již ve čtvrtek, ale poté co bylo v noci kolem nuly, jsem nikterak nelitoval mého pozdějšího příjezdu. Počasí pak až do konce soutěže pouze přálo.
Jízd bylo na všechny dny naplánováno požehnaně, prostoru pro výlet po okolí moc nebylo, proto jsem se plně věnoval dění kolem vody. Trať stavěná jabloneckým klubem Admirál byla jako již tradičně z těch náročnějších, vrcholová bóje soutěžního trojúhelníku byla velice vzdálená, o její podjetí během závodů nebyla nouze. Na mém jízdním výkonu byla znát zimní pauza, i to, že jsem model průběžně trimoval pro nové plachty. Proto jsem se pohyboval kolem poloviny startovního pole. Mou strategií v závodě je soutěžit s modely v mém blízkém okolí, vyhnout se srážce a celkově se „kochat“ a užít si to. Toto jsem si splnil na jedničku.

Účast soutěžících byla velice pěkná, letos se objevilo mnoho nových neznámých modelářů a také nových modelů. Nově se objevil další Atlantis od Robe postavený Petrem Bašekem. Troufnu si tvrdit že provedením pro mne nejhezčím ze všech co jsem doposud viděl. Tujano přivezl se Slovenska model Mei Pine. Jde o západní stavebnici makety Sprinty od výrobce skutečné jachty. Model je to velice zajímavý, má nestandardní technické řešení a velice solidní jízdní parametry. Až jej Tujano dostane do ruky, bude velikým soupeřem mezi stavebnicemi. Milan Kroupa předělal svého Endeavoura, Jarda Zeman přivezl skoro dokončenou novou maketu kategorie NSS-B Brilliant, Milan Dvořák nového Doriana a Rusové dvě totožné „fantazie“ vydávané dokonce jednou za Pen Duick! Posledním modelem o kterém se zmíním je Jolie Brise, kterou postavil Pepa Mrákota. Model ještě není úplně dokončen, ale již teď se řadí mezi nejlepší makety u nás. Na první letmý pohled možná zapadne mezi ostatní modely, ale když mu věnujete podrobnější prohlídku, budete si všímat mnoha krásně vyvedených detailů, drobností a technických řešení.

V loňském roce jsem si připadal jak na ruských závodech. Bylo hodně otravné poslouchat pokřikující ruské soutěžící, vynucování si předností plavby a další podlé malichernosti. Letos se mi zdál průběh daleko klidnější, Rusové se česky drobnosti kolem pravidel asi nikdy nenaučí, ale letos byla dle mě ta ruština slyšet daleko méně. Snad jim tento trend vytrvá i nadále.

A jak jsem dopadl? Jedním slovem bídně. Bodovací komise složená ze dvou Rusů, jednoho Poláka a jednoho Čecha mě při bodovém hodnocení zařízla zařazením modelu mezi stavebnice, tudíž již jsem mohl bojovat pouze o 80 bodů, ze kterých jsem získal pouze 63! Poté co jsem se ohradil za toto hodnocení, to rozhodčí komentoval potřebou doložit fotografie ze stavby modelu do předkládaných podkladů. To že se skutečnost zda jde o vlastní stavbu či stavebnici vyplňuje do oficiálního Certifikátu Naviga nikdo z nich asi neví, nejspíš jej ani neotevřeli. Včera jsem si prošel poslední platná pravidla Naviga a o potřebě doložit dokumentaci ze stavby se vyjadřují velice nejednoznačně – souhrnně nikde není napsáno, aby byla doložena. O bodovacích rozhodčích stavby maket jsem se dočetl ve článcích z různých Mistrovství a mezinárodních závodů hodně, proto mne jejich přístup vůbec neudivil. Je ale normální, že národní rozhodčí mírně straní svým soutěžícím, např. když jsou v některém bodě pravidla nejednoznačná, bojuje za své soutěžící. Toto je vidět u Rusů, Němců, aj. národností. Ale český rozhodčí je jiný, asi radši „ohne hřbet“ a nejspíš za vidinou dalšího placeného výletu se drží stranou… A jelikož se dle nových pravidel vyježděný čas přepočítává na body, tak jsem v podstatě neměl vůbec šanci na lepší umístění.

Letošní Kristýna se celkově vydařila, pořadatelé odvedli parádní práci, rozhodčí u vody také (nevím zda jsou to ještě lidi, vydržet v takovémto parnu celý den koukat na vodu umí asi jen opravdu zapálený fanoušek modelů plachetnic) a bodovací rozhodčí si užili svůj výlet. Proto se už teď těšme na další letošní závody, kdy se sejdeme v červnu na Slovensku (Nitrianské Rudno) a v červenci zase zpět v Čechách na kolínském Sandbergu.




Galerie:




Vložil: Matějka Petr

Copyright © 2010 - 2016 Petr Matějka | Administrace | Počet návštěv: 102278